20090415

Vardagslyx från Jämtland


I måndags kom vi hem ifrån en härlig semestervecka i Åre med familjen. Vi har varit uppe och hälsat på släktingar som vi inte träffat på länge. Vi hade en underbar vecka med massor med skidåkning då familjen bor precis bredvid backarna, så det var bara att slänga upp skidorna på axeln och stappla iväg till liftarna. Min mor påstod att alla skidåkare liknade rymdvarelser som vallfärdade mot backarna, härligt och rätt bra beskrivet tycker jag. Vi hade riktigt varmt och soligt vårväder med en temperatur runt 15 plusgrader som mest. Det kanske inte var det ultimata skidvädret, men eftersom temperaturen uppe på Åreskutan var betydligt lägre blev det en perfekt mix av skidåkning och solning. Det är härligt att komma upp oss se den underbara naturen med alla höga fjäll uppe i Jämtland. Det är en stor kontrast mot vår kustnatur här hemma hos oss. Men som alltid är det lika skönt att komma hem igen hur vacker det än har varit eller hur trevligt vi än har haft.

Från Jämtland kommer det underbara teet Brunkullans te. Jag beställde Brunkullans vårte och ett rött rooiboste för ett par veckor sedan och blev inte besviken när mitt paket dök upp i brevlådan. Brunkullans te grundades 1977 av Anita Gulliksson som fick inspiration till sina teblandningar från den Jämtländska naturen och fjällvärden. Idag är det Fia Gulliksson, Anita Gulliksons dotter tillika andra generationens temakerska, som för traditionen vidare.

”… vi tror det är möjligt att förändra världen till det bättre med gastronomi. En sann gastronomi brys sig alltid om sambandet mellan jord och bord och tar ansvar för vad som händer på jorden beroende vad man lägger på bordet.”
Jag beställde Brunkullans vårte som är en vacker blandning av grön sencha, rosenknoppar, kronblad från malva, solrosblad och jordgubbsbitar. Smaken är frisk med en blommig och söt smak av rosor och jordgubb.

Det andra teet jag beställde är Brunkullans röda te lime honeybush som är ett ekologiskt te. Teet både smakar och doftar friskt av honung men också med inslag av jordgubb. Ett perfekt te att dricka på kvällen eftersom det inte innehåller något koffein.

Jag rekommenderar båda dessa teer som redan har blivit två favoriter som jag absolut kommer att köpa igen. Eftersom de var så goda och servicen var så bra kommer jag att prova andra sorter ur deras sortiment också. Men först ska jag njuta av dessa två underbara påsar jag nu har i min ägo, det doftar himelskt i mitt "teskåp".

Gå in här för att komma till deras webbutik!

8 kommentarer:

millandante sa...

Te är verkligen vardagslyx! Vad sugen jag blev på en kopp nu...
Fina bilder!

Jannicke sa...

Så vakre te-bilder!!
Jeg er også glad i te!!

Takk for koselig hilsen :o)

God natt fra J.

Anonym sa...

gillar mest grönt te som inre är smaksatt, det är ganska svårt att få tag på men det finns på nätet, www.gronateimporten.se har fina teer

nu måste jag iväg till jobbet, tror jag tar med mig koppen...

kram

meja

Home No.1 sa...

Hej Linnea låter jättegott!
Kram Annica på Home No.1

ROOM AND SERVE sa...

Ville tipsa dig om min tävling
http://roomservice.blogg.se/2009/april/tavla-och-vinn-tavla-fran-funkymariedesignse.html

Lallis - liv och leverne sa...

Det låter kanongott:)
Kram Lallis

LEIA-MAJA: Style & Life by Liea sa...

men tack snälla söta du!!!!

hmm....jag kan hälla i mig koffein på kvällen utan synbar värkan....men det är jag det. Tyvärr är jag rätt dålig på att tänka på vad vi stoppar i oss här hemma....i förhållandet till miljön tänker jag då. Men Neo får i varje fall prima mat när den är som mest ekologisk och miljövänlig....producenten skulle dock gärna ha högre lön;)

kramar

BRUNKULLANs TEA MAKER sa...

Tack för dom otroligt fina bilderna och allt positivt du skriver om Brunkullans te. Det värmer, teerna är som en del i familjen, typ barn helt enkelt! Vi har ett supergott ekologiskt grönt te också som heter Örtig Citron http://www.brunkullan.com/7842.te.html
jag gärna skickar dig om du mailar din snigeladress.
Kram Fia Temakerskan