20100917

Sockerkaka

Vilket ruskigt regnväder det är ute idag. När jag vaknade i morse tassade jag upp invirad i täcke och med fårskinnstofflor på och tände i braskaminen för att jaga bort den värsta kylan. Så nu sitter jag och värmer mig framför brasan. Det är så mysigt de mornar då man hinner slappa lite och ta det lugnt innan dagen börjar. Snart måste jag skynda mig för att hinna till skolan och en dag full av föreläsningar.

Igår bakade jag en jätte god sockerkaka ur Leila Lindholms bok, a piece of cake. Tyvärr glömde jag den i ugnen så den blev ganska bränd men jätte god ändå.

Sockerkaka med jordgubbar och rabarber

3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

2 dl färska jordgubbar
1 stor stjälk rabarber
1 msk vetemjöl
1/2 dl florsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda ner det i äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.
5. Skär rabarberstjälken i skivor och blanda dem med florsocker och vetemjöl
6. Vänd ner bären i smeten.
7. Fyll en smord och bröad form.
8. Grädda i ugnen. ca 30-60 min. Känn med en sticka, när stickan inte bli "kletig" är kakan klar.

Mums!

8 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Regn och rusk här också. En brasa skulle inte vara fel.
Den ser god ut Leilas sockerkaka!
Ha en skön lördagkväll! Kram Kicki

Elisabeth - anyhow.se sa...

Klart den blev god ändå - det är ju ngt magiskt med hela Leila liksom! :) Men du, jag sitter här & klurar för fullt på vad det är för fint du har under tallriken, är det Marockanska kakelplattor?... SNYGGT!

Monkan sa...

Lärare? Den sysslan kan du kanske ha som hobby... När jag såg din blogg var jag fullständigt övertygad om att du jobbar med nåt konstnärligt/layoutigt. Det här är ju den snyggaste blogg jag sett på år och dar! Stort och luftigt, snygga foton och, som det verkar, en aldrig sinande fantasi när det gäller olika sätt att presentera bilderna på. Så ok, lärare i nåt konstnärligt ämne då...?

Jag ska göra om min layout och har labbat lite med dotted line och öka bredden, men riktigt så här bred har jag inte vågat testa, eftersom det skulle se helgalet ut med mina små bilder... När jag kollade min kladd nu såg jag att jag hade testat med en ökning på hela... 40 pixlar :-) (I min pysselblogg, för fotobloggen breddade jag redan från början).

Kakan verkar smaskig och bilden, så snyggt arrangerat, fotat och redigerat, ja ursnyggt helt enkelt :-)

Galleri MochB sa...

Vilken mysig bild :O) Har också bakat den kakan. Mums!

mariaemb. sa...

Vilken vacker bild! Blev riktigt sugen på att baka nu. Synd att jag måste ta mig till skolan....

Japp, tragiskt och skrämmande är det. Dock tror jag att mobbing och utfrysning inte är riktigt rätt väg att gå. De leder bara till sympati och starkare sammanhållning. Nu måste vi våga ta diskussionerna så att de kommer fram ordentligt vilka de verkligen är!

Ha en riktigt bra dag!
Kram Maria

millandante sa...

Det bästa med ruskväder är att man får mysa inomhus, och en god kaka sitter ju inte fel då...! (i.o.f.s inte utomhus i solsken heller...:)

KRAM

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad länge sedan jag bakade någonting. Efter att jag städat i helgen kanske det kan bli någonting gott... ? Vad fint du har gjort med bilden förresten - hur har du fått till det? Tycker själv att det är attans roligt att fixa till bilderna och jag lär mig mer och mer men skulle nog behöva gå en kurs... Vi får väl se när det blir av :)

Ha en härlig helg!

Kram Jennh

Fröken Fräken sa...

Mycket härligare med soligt höstväder! Visst kan det vara mysigt med lite regnrusk, men bara dagar när man vet att man inte behöver gå utanför dörren! ;-D