20110406

Godaste kladdkakan

Jag måste skryta lite. Jag är nämligen lite småstolt över mig själv, eller jag är jätte stolt över mig själv på grund av gårdagens krafttag. Jag, tillsammans med min far, "släpade" mig runt på en joggingrunda som var runt milen lång. Pust... och stön... så långt har inte jag sprungit på flera år. Vad trött jag var och jösses vad det kändes. Jag tror inte det fanns någon del i kroppen som inte värkte. Som tur var hade jag förberett med en kladdkaka som väntade nygräddad på diskbänken. Mums! Alldeles lagom ljummen och kladdig var kakan när vi åt den tillsammans med lite glass på golvet i hallen fortfarande svettiga och äckliga. Det är lycka det!  Den absolut godaste kladdkakan har ni här:

Godaste kladdkakan med hallon

2 ägg
3 dl socker
150 g smör
250 g mörk choklad
21/2 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
1 krm salt
frysta hallon

1. Rör samman ägg och socker. Jag brukar röra med en vanlig slev/slickepott så att kakan bli så där härligt kladdig. 2. Smält smöret och lägg i chokladen, gärna delad i mindre bitar eller hackad, i det varma smöret. Låt chokladen smälta helt. 3. Rör ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och salt så att de blandas ordentligt. 4. Blanda ner den smälta chokladen och smöret i ägg- och sockerblandningen. 5. Rör sen i de torra ingredienserna växelvis. 6. Smörj en form och grädda i mitten av ugnen i 175grader i ca 20-25 min. 7. När det återstår ca 10 min för kakan i ugnen, lägg på de frysta hallonen över kakan och sätt in kakan i ugnen igen. Akta så att inte kakan gräddas för långe, den ska vara kletig och kladdig :) Servera med glass och njut!

Stor kram önskar jag er alla!

6 kommentarer:

millandante sa...

Oh så gott att först träna och sedan äta!!:)
Bra jobbat både med löpningen och kakan, den ser sååå god ut!
Kram

Mjuka sa...

Wow så himla gott det ser ut! SÅ vackert med hallonen ovan¨på.
Bra jobbat med löpningen! Hej dig!
Kram Malin

Tina sa...

Smaskens och härligt med löpträning!
Har inte satt igång ännu men snart så fort förkylningen lämnat min kropp så bär det iväg...

Kram på dig

Mina drömmars hus sa...

Ser supergod ut, skönt att först springa och sen äta, he he.
Ha en skön fredag
AC

Therese sa...

Impad att du orkade dig runt! En mil är ingen baggis om man inte har spungit på ett tag. Och vilken belöning sen:) Bakade faktiskt en liknande (om det inte till och med var exakt samma recept...) i helgen och resterna har gladeligen ätits upp under veckan. Och oj, så var det visst helg igen och dags att baka nytt haha;)

Önskar dig en toppenhelg, kram Therese

Min plats i solen sa...

Hej Linnéa!

Vad duktiga ni var och vilken smarrig belöning efteråt. :) Det gör ju verkligen löpning bra mycket trevligare. ;) Själv är jag sämre på det där med löpning men däremot inte dum alls på kladdkaka. ;)

Underbart foto vännen! :)

Njut av helgen!

KRAM